Monday 9 April 2012

time to said good bye! bye golden palm trees :(



hello blogger ! :-)
9 JANUARI 2012.


hari ini mau  cerita pasal semua tentang practikal fara sepanjang kat golden palm trees.
bulan pertama , 2 hari excited sebab orentation je. hee , so seronok sebab tak kerja lg , masuk hari ketiga , masyaALLAH , tak tahu nak cakap macam mana , lambatnya masa berjalan , bosannya, tensionnya .. bencinya aku.. semua benda negetif keluar Allah je la yang tau .. dalam hati dok mengira hari bila nak balik , bila nak habis practikal ni.. lambatnya nak habis sebulan.. menangis ni.. tak tau nak cakap apa. cakap phone call dengan parents menangis-menangis nak balik.. rasa nak stop study je.. HAHA .. 
maklum la fara masuk F&b , tp fara memang tak nak masuk service sebab apa ? penat nak mampos ! naik tension tengok guest banyak songeh , guest yang baik tak apa.. if dapat guests yang serabut banyak complaining memang serabut fara tengok , nak tak je layan.. erti kata lain  MENYAMPAH!
first out fara kat sepoi-sepoi la.. memang best, relaxing gila.. tapi weekends jangan relaxing , busy gila. banyak outsider peoples datang makan.. guna kupon la.. IVC voucher . biasa la, first2 tak pandai lagi macam mana nak ambil order , nak serve semua.. tapi Alhamdullilah fara cepat berlajar semua pasal serve, bersyukur sangat.
pasal chef la kan , jangan cakap , tengok semua chef kat sepoi muka macam singa je.. tak reti nak senyum langsung , first2 la.. lama2 kenal. diaorang ni lawak gila. :-) 


1 FEBUARI 2012
hee :) sepatutnya fara kena pergi ADD ( bila-bila ) tapi tak pergi sebab sepoi2 tak cukup staff. so fara happy sangat fara taj dapat pergi. ADD ni tempat gila la, busy gila2 if weekend and time  school holidays la. susah la siapa yang kena pergi sana.. masuk kena awal... if fara mau menangis.. tapi bos fara gunawan cakap , awak stay je kat sepoi2 ,dia tau la nak cakap apa kat ADD manger mr.fizi. muka dia jangan cakap la, bengis! mcm singa , harimau lagi pandai senyum 
-to mr.fizi jangan marah ye :-)
macam biasa la kerja kat sepoi-sepoi. ok lah.. makin happy la, makin pandai n makin pandai mengular??? yeker?? HAHA . makin sayang kat sepoi-sepoi la, apalagi.
bulan 2 ni, happy melonjak kegembiraan , sebab happy ! WAH? tinggal sebulan nak habis ni..
tapi bila ingatkan balik gila kenangan kat sepoi2, masa service fara banyak habis kat sepoi2 je.. 
memang fara sayang gila dekat warga staff sepoi-sepoi ni ;D
nak cerita la , ada suatu ketika kat sepoi-sepoi , time ni last day dalam f&b tau ,
ceritanya bergini.. fara masuk pukul 9, so8.30 dah masuk , chef denis ni pun masuk 9 tapi lambat sikit la. hehe. so apa yang terjadi fara kena susun meja semua, mak AIH! berat gila kot meja makan tu semua.. memang dalam hati dok mengutuk staff sepoi-sepoi yang kerap masuk lambat..
tapi yang kelakarnya.. lepas fara habis susun meja.. fara jalan terus sekali nampak kelibat macam ada orang jatuh , haha, rilex lagi.. kelakar gila.. memang dalam hati dok gelak je.. lepas chef cerita dia jatuh , memang lepaskan ketawar gila2, jatuh macam nangka busuk! haha, memang lawak la.. pagi2 dah buat lawak.. hadoiyai..
chef kat sepoi-sepoi memang gila2 kelakar la.






ni lah staff sepoi-sepoi .
gambar first yang kat atas tu yang tengah tu chef bob , dia gelak memang kuat . tapi dia pandai bagi nasihat .
yang pakai topi chef tu , chef wak , dia pun kelakar , saya selalu buli dia , dia buli saya , saya buli dia. hehe
yang chef muka putih tu name dia denis : saya panggil dia gorila, coz dia jatuh gegar dunia. hee :) dia suka panggil saya cipplet2, entah apa benda pun tak tau dia tu.
yang ada misai tu chef irman : muka dia memang serious 24/7 , tapi bila dia bercakap macam pensyarah, haha.
yang perempuan tu chef dayah : dia baik sangat, cantik, tapi malangnya dia stop kerja sebelum fara belum habis practikal lagi..

1 march 2012

terseksa rasanya duduk dapur, masuk kitchen pulak.
aih maklum la duduk dapur masuk-masuk semua laki.. pening jugak la..
macam tak suka je dapur , first2 masuk  siap cakap lagi HATE kitchen ..
macam f &B la.. sama je.. cuma kita duduk kitchen banyak jumpa orang dalam kitchen je.. banyak2 chef dalam kitchen dengan sorang ni je fara buat muka ketat dengan dia.  first jumpa dia muka baik la, lepas  fara masuk kitchen tengok gelagat chef2 pangkat tinggi ni,dalam hati dok mengutuk je, hari mengutuk dalam hati. pelik tak pelik.. la.. tempat mengadu fara kak izza baker and sepoi2 chef.  balik kepada chef fara dok kutuk ni kan , dia tak ada buat salah pun actually cuma cara dia je kadang2 tu , biasa la macam boss the staff macam tu la.. garang la jugak .. fara selalu cakap slow2 tapi takde orang dengar , chef ni tak de kerja ke,relax je , menyampah la pulak. amboi ( nilah fara bila dia merungut dok cakap sorang2 ) tapi dia chef yang fara takut , dia and AZ ( chef samsol ) , dengan hanapi fara tak takut pulak (pelik )..
macam dalam kitchen fara buat salah , buang kerabu daging firdaus buat , sorry sangat daus aku tak sengaja.. potong sayur , potong buah ... potong cili sampai jari pedas2 merah2 , kupas bawang , kupas kentang .. berlajar buat kerabu, sambal belacan , budu, cencalok , masuk pastry berlajar deco , buat kek , masuk bakery berlajar buat roti , masuk sepoi-sepoi berlajar ala-carte .. chef zamili dia ajar fara cara potong sayur, thank you chef, actually tak sempat cakap thank you bcs dia dah resign ..
macam2 cabaran dalam kitchen ada yang menarik , ada yang tak , ada yang best , ada yang tak best , ada jumpa orang friendly , ada pulak jumpa unfriendly, macam2 la.. takut pun.. 

lastly - thanks to All chefs and staffs bcs bagi saya menjalani training saya kat gPT selama 3 bulan.
to chef yang saya kutuk : sorry chef saya tak sengaja.. kutuk saja2. tak ada keje sebenarnya:-)  sorry sangat2 !!! saya kutuk benda baik2 je pasal chef :-) sebab saya tengok chef muka ketat so saya pun ketat la-:)
to sepoi2 chef : thank to chef wak , banyak layan kerenah saya , saya play around tak focus.. susahkan chef, buli chef pulak tu.. terima kasih bg ilmu masakkan chef kat saya.
chef irman : terima kasih coz selalu nasihat saya. n pulut kuning. n selalu dengar saya merungut.
chef dennis : haha, cipplet2 minta maaf, coz banyak buat salah , main2, gelak2 , kutuk2, hehe.
chef bob : terima kasih coz selalu tolong saya , ajar saya, sata minta maaf if saya buat chef terasa ke apa.













-i'll remember my days at gpt-
love,miss ya
-farah syazwani-

maaf la BM saya problem.





No comments: